Charles Rennie Mackintosh

Nato in famiglia numerosa in un sobborgo di Glasgow, frequenta la Alan Glen High School dal 1877 al 1884. Passa quindi ai corsi serali della School of Art di Glasgow e inizia a lavorare presso la ditta John Honeyman e Keppi del quale diventa socio nel 1904.
Durante i corsi alla School of Art stabilisce una stretta amicizia con tre colleghi tra i quali l'attraente donna inglese Margaret Mac Donald che presto diventerà sua moglie e amabile ispiratrice.
Mackintosh e i suoi amici vollero distinguersi dalla mediocrità dell'epoca vittoriana appoggiandosi al movimento inglese "Art and Crafts".
Egli si avvicinò molto alla scuola viennese di Hoffmann Olbrich Moser e del pittore Klimt, della quale ne condivideva i caratteri, al contrario dell'Art Nouveau francese, del quale ne detestava gli eccessi decorativi.
Amava costruire i suoi mobili in legno, materiale duttile e malleabile, ricoprendo con lacche, giunti e attaccature quasi a volerne mimetizzare e farne quindi risaltare solo le forme definitive. Nel 1896 il ventottenne scozzese vince il concorso più importante della sua carriera: quello per il nuovo edificio della Glasgow School of Art. Nello stesso anno gli viene offerto l'incarico di decorare l'interno delle "Buchanan Street Tea Rooms" per Miss Catherine Cranston, ciò avviò un sodalizio assai fruttuoso.
Ai primi del ‘900 partecipa al concorso per la rivista viennese "Zeitschrift fur Innendekoration" nel quale vince un premio col progetto per la casa di un collezionista e l'arredo de Salone da Musica per Fritz Warndorfer.
Dopo il 1918 comincia un periodo di silenzio che privo di incarichi lo porta a trasferirsi in Francia con la moglie Margaret, qui si dedicherà alla pittura ad acquarello adottando lo stesso scrupoloso perfezionismo che aveva per l'architettura. Ritornato a Port Vendres alla fine del 1927, morirà l'anno dopo in un ospedale di Londra.

 

Born into a large family in a suburb of Glasgow, he attended Alan Glen High School from 1877 to 1884. He then moved on to evening classes at the Glasgow School of Art and began working at the John Honeyman and Keppi firm of which he became a partner in 1904. During the courses at the School of Art he establishes a close friendship with three colleagues including the attractive English woman Margaret Mac Donald who will soon become his wife and a loving inspiration. Mackintosh and his friends wanted to distinguish themselves from the mediocrity of the Victorian era by relying on the English "Art and Crafts" movement.He came very close to the Viennese school of Hoffmann Olbrich Moser and the painter Klimt, of which he shared its characteristics, unlike the French Art Nouveau, of which he detested its decorative excesses. He loved to build his furniture in wood, a ductile and malleable material, covering it with lacquers, joints and attachments as if to camouflage it and thus make it stand out only the final forms. In 1896 the 28-year-old Scottish won the most important competition of his career: the one for the new Glasgow School of Art building. In the same year he was offered the job of decorating the interior of the "Buchanan Street Tea Rooms" for Miss Catherine Cranston. , this started a very fruitful partnership. In the early 1900s he participated in the competition for the Viennese magazine "Zeitschrift fur Innendekoration" in which he won a prize with the project for a collector's house and the furniture of the Salone da Musica for Fritz Warndorfer. After 1918 a period of silence begins that without any assignments leads him to move to France with his wife Margaret, here he will devote himself to watercolor painting by adopting the same scrupulous perfectionism that he had for architecture. Returning to Port Vendres at the end of 1927, he will die the following year in a London hospital.